کارگاه دوم:
‏‎ دزدان فروشگاه | هیروکازوکورئیدا ‏‎بیان: دکتر علی اکبری
۱۱/۰۳/۱۳۹۸ _____
‏‎سینماتیک‌سیتی؛ تلاشی برای اندیشیدن، توضیح دادن و نوشتن درباره مسائل شهرها و تجربه ای که با تماشای فیلم‌ها بدست می آید.
_____
دربرنامه دوم سینماتیک، فیلم «دزدان فروشگاه» به نمایش گذاشته شد و دکتر علی اکبری، هیئت علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، این فیلم را نقد کردند. فیلم «دزدان فروشگاه» را می توان تکامل یافته ی فیلم های قبلی هیروکازو کورئیدا دانست، هیروکازو کورئیدا از آن دسته فیلم سازانی است که می توانیم نامش را فیلمساز مولف بگذاریم. کورئیدا غالبا زندگی شخصیت هایش را از نگاه یک دوربین ثابت، در اندازه نماهای لانگ شات، به همراه میزانسن هایی شبیه به کارهای یاسوجیرو اوزو پر از جزئیات در طراحی صحنه، به نمایش می گذارد. خانواده اوسامو در فیلم دزدان فروشگاه پول کافی برای سیرکردن شکم خود نداند، آنها هنگامی که درحال سرقت از فروشگاه هستند با دختری به نام جوری ملاقات می کنند و او را به خانه می برند، علی اکبری معتقد است ورود جوری به خانه مثل یک تلنگر است که همه را متوجه حس های فراموش شده در خودشان می کند.
و همچنین خانواده دزدان فروشگاه، صمیمیت و ارتباطی را در بین اعضایش دارد که از سنت خانواده های ژاپنی می آید، اما کوروئیدا در خانواده ی مدرن ژاپن دیگر نشانی از آن نمی بیند. نکته جالب دیگری که در این جلسه به آن اشاره شد خانه ی مملو از وسایل به دردنخور خانواده بود و آنها دارایی خود را در جمع کردن وسایل به دردنخور می دیدند.